Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Karel Loprais a jeho vzpomínky na Afriku

Karel Loprais (* 4. března 1949 Ostrava) je bývalý český automobilový závodník a šestinásobný vítěz automobilových závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů. 
Karel Loprais před svojí oblíbenou Tatrou Puma

Kdy a za jakým účelem jste se poprvé dostal do Severní Afriky?
Začátkem osmdesátých let jsem v Libyi testoval auta při stavbě silnice, kterou tam prováděly naše firmy. Tatra Kopřivnice tehdy zaváděla novou sérii nákladních aut s označením Tatra 815 a porovnávala ji při stejných podmínkách se starým modelem Tatra 148, aby zjistila výhody a nevýhody nových aut. Jako závodník jsem se do Severní Afriky dostal poprvé v roce 1986, kdy závod rallye Paříž – Dakar procházel ještě Alžírem. 

Kolik lidí tvoří kompletní závodní tým?
V první řadě počítejte peníze. Když máte peníze, tak je závodní tým velký. Když nemáte peníze, tak jedete jen ve třech. Poprvé jsme jeli ve dvou posádkách a v každém autě byli tři lidé. To byl celý závodní tým. Se mnou tehdy jel Radek Stachura a konstruktér vozů Ing. Slávek Krpec, který je vymyslel a také si to s námi odjel. Ve druhém kamiónu jel jako navigátor Ing. Josef Kalina, Zdeněk Kahánek a Mirek Gumulec.

Při svém prvním startu v roce 1986 jste byl diskvalifikován kvůli tomu, že jste pomáhal vyprošťovat v bahně zapadlé vozy a proto jste přijel pozdě do poslední etapy. Je vzájemná pomoc mezi týmy v podobných případech častá?
Vzájemná pomoc mezi týmy je častá, protože pokud vám nepomůže kamión, tak vám v tom terénu nepomůže nikdo jiný. My jsme dojeli do vesnice, kde to bylo zatarasené kamiónama, které tam byly zapadlé v bahně. Nezbývalo nic jiného než pomoct je vyprostit abychom mohli pokračovat dál. Chtěli jsme dojet do cíle včas, i když jsme nestihli základní čas, kdy jsme dostali penalizaci. Podmínkou soutěže k tomu, abychom mohli pokračovat dál je přijet ještě před likvidací cílové kontroly. Když přijedete i po limitu a dostanete penalizaci, tak odevzdáte kartu a dostanete další na start do další etapy. Ale, to už jsme nestihli. My jsme přijeli a už tam nikdo nebyl. Takže, to byl vlastně náš konec.

Vítězí tedy spíše pomoc mezi týmy, nebo soutěžní duch?
To záleží na tom, jestli jste v první nebo v poslední etapě. Když budete v poslední etapě bojovat o vítězství a bude vás dělit od toho, co jede za vámi pár minut, tak asi nezastavíte a nebudete pomáhat někoho vyprošťovat. 

Před několika lety jsem zaznamenal spor vašeho synovce Aleše se závodníky z české tatrovácké stáje Bonver Dakar Project, který údajně tvrdil, že mu členové týmu Bonver Dakar Project při defektu jeho Tatry příliš nepomohli, aby neztráceli čas. Panuje mezi českými závodníky rivalita?
Rivalita určitě panuje mezi všemi závodníky, nejenom mezi českými. Na tuto otázku vám těžko odpovím, protože jsem tam nebyl a nemůžu komentovat to, co někde psala nějaká periodika.  

Koncem osmdesátých let se do podvědomí lidí v Československu dostala informace, že mezi jezdci Tatry a Liazu existuje obrovská rivalita. Údajně jste jim měli rozbít přední okno..
Není pravda, že bychom jim rozbili okno. A čím? Vysvětlete mi, jak bysme jim to okno mohli rozbít? My jsme závodili, byli jsme jeden tým, protože jsme reprezentovali tehdejší Československo. Financoval nás Motokov, protože to byl jediný podnik, který měl devizy. Tatra ani Liazka devizy neměly. V Dakaru se muselo platit v Dolarech, nebo ve Francích, takže proto jsme reprezentovali jeden podnik zahraničního obchodu. Podařilo se nám být vždycky před Liazem, ale, že bychom si rozbíjeli okna navzájem, to je prachsprostý výmysl někoho, kdo to tady vypustil.

Setkal jste se na Dakaru někdy s tím, že Vám v případě havárie nikdo z okolo projíždějících závodníků nepomohl?
Nesetkal. V roce 1991 jsme byli šedesát kilometrů před cílem na prvním místě a v té době se nám podařilo propálit píst. To, že nám unikal olej jsme nevěděli, nevěděli jsme kde. Pomáhala nám naše druhá Tatra, která nás tahala abychom stihli cíl. Ještě jsme měli defekt, který nám pomáhali spravovat, takže jsme nestihli časový limit a dostali jsme penalizaci, která nás odsunula celkově na čtvrté místo.

Pomohli vám někdy s opravou, nebo s vyproštěním havarovaného vozidla místní?
V roce 1997 jsme jeli pouští, měli jsme problém s hřídelí motoru a stáli jsme uprostřed planiny, kde nikdo nebyl. Za půl hodiny tam bylo asi třicet lidí. Nevím odkud přišli a ti nám “pomáhali” tím, že se na na nás dívali a sledovali, jak spravujeme auto. S vyproštěním zapadlého auta vám bude těžko pomáhat někdo v oblasti, kde opravdu nikdo není. Když jsme jednou večer v servisu spravovali auto, tak se nám snažil jeden domorodec pomáhat. “Pomáhal” nám tak dlouho až odešel se zvedákem...

A co s jídlem, či s noclehem?
Měli jsme to štěstí, že pokud jsme byli v poušti, tak tam nikdo nebyl. Projížděli jsme oblastmi, kde nebyl život.

Co jste si s sebou tehdy vozili k jídlu a k pití?
Měli jsme s sebou všechno, co bylo dobře konzervované. Většinou to byly konzervy, uzeniny, salámy a paštiky. Chleba jsme měli z domova. K pití jsme si s sebou vozili všechno dobré, co by nám tam chybělo. Počínaje od dobrého Plzeňského piva v prvním ročníku a pak jsme přešli na Radegast. Pokud se z kartónu nevytáhne jedna láhev, tak to vydrží i Dakar.  

Kde jste spali?
Ze začátku jsme spali buď na korbě auta, nebo pod autem. Matračka a spací pytel. Neměli jsme možnosti a ze začátku jsme jezdili sami. Až v posledních letech s námi začal jezdit takový spací kamión na podvozku Tatra, v němž jsou možnosti pro lepší odpočinek než spát někde na matračce ve stanu.

Jak se v poušti liší teplota přes den a v noci? Je tam chlad?
Například v poušti v Maroku je přes den +20 a v noci bylo třeba -5 stupňů Celsia. To když spíte ve stanu, tak ráno vstanete a ten stan je namrzlý, protože vlhkost která se odpařovala zevnitř venku zmrzla.

Během rallye v roce 1998 byl bandity vaším kolegům uloupen hasičský speciál. Můžete mi popsat, co se přesně stalo?
Byli přepadeni někým, kdo vypadal jako místní vojáci. Měli samopaly a techniku, kterou na místo činu přijeli, respective odjeli s Tatrou. Auto zastavili pomocí samopalu, kdy začali střílet. Prostřelili mu pneumatiku. Ony jely dvě Tatry za sebou. Stalo se to na takovém kopci, kdy první Tatra vyjela na kopec a druhá čekala dole, jestli to ta první vyjede. Jedna Tatra byla tím, že jí prostřelili pneumatiku bez vzduchu. Oni si ten defekt nedovedli spravit, tak jí tam nechali být a všechno z ní přeložili do druhé, pojízdné Tatry, sedli do ní a odjeli. Stalo se to zhruba 20 kilometrů před cílem etapy v Mali.

Jaká je vaše nejdrsnější vzpomínka z Dakaru?
Byla to havárie v roce 2003. Auto se po najetí na nějakou nerovnost dostalo do vzduchu a při dopadu na zem se utrhlo přední levé kolo, přitom se ten kamión přetočil jednou přes střechu a pětkrát kolem své osy. Takže to bylo ve své podstatě šest otoček. A jinak si nic nepamatuji, protože, poté, co jsme se zastavili jsme těch šest obratů spočítali až na základě počtu rýh, které zůstaly v terénu. Jinak si to nikdo z nás nepamatuje.

Co vás motivovalo k tomu, že jste se Dakaru zúčastnil celkem 19x? Jednalo se o adrenalin?
Adrenalin je tam určitě. Pokaždé, když jdete na závod, tak je tam něco, co vás motivuje abyste ten závod vyhrál. Motivace je překonat sám sebe. Vítězství chce každý, kdo se postaví na start jakéhokoliv závodu. Když vyhraje, tak může vyhrát podruhé, potřetí, nebo pošesté. A když jich bylo šest, tak jsme chtěli pokračovat.  

Jak jste vlastně přišel k přezdívce Monsieur Dakar ("Pan Dakar")?
Tuto přezdívku mi vymysleli pořadatelé Dakaru.

Na který ročník vzpomínáte nejraději a jakou z Tater se kterými jste závodil máte nejradši?
Určitě je to první vítězství. Porazit zbytek světa bylo úžasné. Na Dakaru jsme tehdy byli potřetí. Rok předtím se nám podařilo dojet na druhém místě a v roce 1988 to bylo naše první vítězství. A poté na rok 1994. To byl zvláštní Dakar, kdy jsme startovali v Paříži a cíl byl také v Paříži. To byl ročník, který se nazýval Paříž - Dakar - Paříž. Tam jsme vyhráli Dakar v kategorii kamiónů a ve společné kategorii auto - kamion jsme skončili na šestém místě, což do dneška nebylo překonané. Nejradši mám Tatru Puma. Ta na Dakaru závodila v letech 1998 až 2001. Z toho má 3 vítězství a jedno druhé místo.

Karel Loprais před svojí oblíbenou Tatrou Puma

Kvůli nebezpečí teroristických útoků bylo rallye Paříž - Alžír - Dakar v roce 2009 přemístěno do zemí jižní Ameriky. V čem spatřujete hlavní rozdíl mezi severní Afrikou a jižní Amerikou?
Hlavní rozdíl je v období ve kterém se Dakar jel v Africe a v Americe. Afrika je severní polokoule a jel se v lednu. V tom samém termínu se jezdí Jižní Amerika, což je jižní polokoule a to znamená, že je tam léto. Tam jsou teploty vyšší než byly v Africe. Tam je třeba přes den 50 stupňů Celsia ve stínu. Etapy v Jižní Americe jsou nádherné. Jsou ve vysokých výškách. To je další rozdíl oproti Africe. Například letošní ročník se jel ve výšce okolo 3000 metrů skoro celý závod.  

Četl jsem názory některých závodníků, že by se měl Dakar přemístit z Jižní Ameriky zpět do severní Afriky dřív než kvůli poskytovanému pohodlí závodníkům zdegeneruje. Jaký názor na to máte vy?
Kdo zajistí bezpečnost v severní Africe? Podívejte, to co se stalo nám bylo v roce 1998 a od té doby tam bylo více přepadení. Nebylo to jen to naše. V Jižní Americe se po lidech nestřílí. Ta Afrika je přece jenom divočejší. 

Měla by se soutěž stále jmenovat Dakar, když už se nejezdí na Dakaru?
Tak, Dakar to je značka. To je soutěž, která má jméno. Je lákavější jet v Dakar Jižní Americe než jet v Jižní Americe soutěž, kterou nikdo nezná a která nemá žádnou tradici.

Jaký máte názor na soutěž Africa Eco Race, která sama sebe označuje za nástupce Afrického Dakaru?
Tato soutěž má podmínky jaké byly na Dakaru, ale je tam malá účast kamiónů. Je tam tak do desíti kamiónů, kdežto na Dakaru v Jižní Americe jezdí okolo sedmdesáti kamiónů, což je velký rozdíl. Do té doby než tam přišel Kamaz, tak byl vítěz skoro jasný. Tam jezdí Tomáš Tomeček s Tatrou. Teď Kamaz obsadil obě soutěže, protože má dost závodních aut a dost lidí, kteří s nimi jezdí dobře. Takže i tam vyhrává Kamaz.

Tatra přezdívaná Královna.

Jaká je hlavní výhoda Tatry Jamal, jejímuž novějšímu provedení se přezdívá "Královna"?
Ve starém modelu seděla posádka na přední nápravě. To znamená nad koly, kde schytala všechny rány, které šly do kol a následně i do kabiny. Ale, u Jamalu máte přední kolo, zadní kolo a posádka sedí až za předními koly. To znamená, že vibrace, které jsou nad předním kolem se nepřenášejí přímo do sedačky posádky. 

Z jakého důvodu v roce 2015 nepustili pořadatelé Tatru Jamal na start?
Bylo to kvůli kabině, která se nelíbila pořadatelům. Vadilo jim na ní, že to není kabina, která se na Jamal dává, ale v regulích je napsané, že si můžete postavit auto z těch dílů, které fabrika vyrábí a to byla tovární kabina, tam nebyl žádný zásah. Dnes již je to jinak. Kabina je vyměněná, takže doufám, že nikdo nebude mít žádné připomínky.

Tatra přezdívaná Královna.

V dalších ročnících se bude jezdit Dakar s Královnou, nebo s novou Tatrou Phoenix?
Pokud budu mluvit za nás, tak Aleš pojede Dakar určitě s Královnou. A Tatra Phoenix, to je na Buggyře.

 

Děkuji za rozhovor                                                                                       Vít Hassan

Původně psané pro časopis Esquire.

 

Autor: Vít Hassan | pátek 29.12.2017 13:34 | karma článku: 18,44 | přečteno: 850x
  • Další články autora

Vít Hassan

Petr Pilát: „Když jezdec odejde domů jenom s lokty od krve, tak je to fajn.”

Petr Pilát (*12.3.1991) Momentálně bydlí v Zaječicích se svou rodinou. Na motorce jezdí od svých 3 let a FMX začal skákat již ve svých 10 letech. V roce 2005 se zapsal do dějin, když jako nejmladší člověk na světě skočil backflip.

25.1.2024 v 13:34 | Karma: 9,13 | Přečteno: 259x | Diskuse| Sport

Vít Hassan

Výběr mých 60 nejlepších fotografií za rok 2023

Takový byl můj fotografický rok 2023. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2023 v 13:34 | Karma: 18,84 | Přečteno: 577x | Diskuse| Fotoblogy

Vít Hassan

„Až se k tobě příště nějaký hloupý Izraelec bude chovat podobně, tak mi zavolej.“

Na iDnes jsem si přečetl článek s titulkem Výčepní v Praze odmítl obsloužit židovské hosty, potyčku řešila policie. Reportáž popisovala to, že výčepní v hospodě U Hrocha údajně odmítl obsloužit židovské hosty kvůli jejich víře.

28.10.2023 v 10:10 | Karma: 45,92 | Přečteno: 21609x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Výběr mých 90 nejlepších fotografií za rok 2022

Takový byl můj fotografický rok 2022. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2022 v 13:34 | Karma: 19,62 | Přečteno: 763x | Diskuse| Fotoblogy

Vít Hassan

Trenér Kari Jalonen: „Dobrá defenziva a zachování české DNA může být klíčem k vítězství.“

Kari Jalonen (* 6. ledna 1960, Oulu) je finský hokejový trenér a bývalý lední hokejista. Mezi trenéry byl v roce 2022 řazen k nejlepším v Evropě. 10. března 2022 byl jmenován do pozice hlavního trenéra české hokejové reprezentace.

28.11.2022 v 13:34 | Karma: 8,16 | Přečteno: 295x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové ostřelovali Charkov, střely zasáhly obytné domy a zranily šest lidí

24. dubna 2024  8:33,  aktualizováno  9:08

Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy, oznámil starosta...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

  • Počet článků 243
  • Celková karma 9,13
  • Průměrná čtenost 4109x
Jsem profesionální fotograf a novinář na volné noze. Toto je můj osobní blog, kde převážně přepublikovávám mé v jiných médiích vydané fotografie a rozhovory s osobnostmi.

V diskusi odpovídám pouze na slušné dotazy směřující k tématu daného článku. Příspěvky nesouvisející s tématem daného článku nekompromisně mažu.

Navštivte můj fotoweb:

http://vithassan.wixsite.com/photography

Instagram: 

https://www.instagram.com/vit.hassan.photography/