Václav Král byl Pininfarina českého designu

27. 09. 2012 13:34:01
Václav Král se narodil 27.9.1936 v Ostravě a většinu života prožil v Roztokách u Prahy. Svůj první návrh karoserie automobilu vytvořil již v osmnácti letech. Ve svých dvaceti letech absolvoval mladoboleslavskou automobilní a leteckou průmyslovku. Od poloviny minulého století kreslil své klasické průhledové /"rentgenové"/ kresby, zároveň psal články pro Svět motorů a další motoristické časopisy. Mimojiné přes dvacet let aktivně závodil, jak v motokrosu, tak v autokrosu i formulích. Do začátku šedesátých let pracoval v konstrukci karosérií AZNP v Mladé Boleslavi, kde se stal členem Cechu konstruktérů.
Královo
Královo "dítě" - legendární Tatra MTX V 8.

Koncem 60. let začal navrhovat a stavět pro podnik Metalex. Během své kariéry navrhl formule Mondial a Easter, silniční speciály Škoda Buggy a Spider, kabriolet Favorit Roadster, kupé Dioss Rebel, supersporty Tatra MTX V8, Innotech Mystero a přes dvacet dalších vozidel.

idnesdiossreelnova.jpg

V 90. letech připravovala firma Dioss Klatovy výrobu malého sportovního kupé. Design vozu Dioss Rebel svěřila právě do rukou Václava Krále. Mediálním partnerem byla TV Nova. Bohužel bylo vyrobeno pouze pár prototypů a sérivá výroba nebyla nikdy realizována.

mysterrobest_02a.jpg
Design automobilu Mystero Innotech si objednala jaroměřská společnost Innotech Int. Karosérie vozu byla z karbonu a kevlaru, interiér potažen jemnou kůží používanou pro vozy značky Jaguar. Mysterro Innotech byl poprvé představen v roce 1995 na autosalonu v Brně. Jeho maximální rychlost dosahovala 285 km/h. Bylo plánováno vyrobit limitovanou sérii pouhých 25 kusů, exluzivitě tohoto luxusního supersportu odpovídala i cena 150 000 dolarů. Celkem bylo vyrobeno 5 kusů. Václav Král za něj obdržel Národní cenu za design.

idnessupertatraaa.jpg

Královým jednoznačně nejznámnějším dílem se však stala legendární Tatra MTX V8. Dynamicky působící dvoumístný supersport s vidlicovým osmiválcovým motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol, byl postaven na podvozku automobilu Tatra 613 a vyráběný firmou Metalex ve spolupráci s automobilkou Tatra. Tento nadčasový vůz je dodnes zapsaný jako držitel českého rychlostního rekordu, který číní 265 km/h, především díky vynikající aerodynamice (CX = 0,17) a vylepšenému motoru Tatra. Cílovou skupinou lidí pro které byl tento supersport určen, byli sportovně založení boháči. Tomu odpovídala i jeho doslova nekřesťanská cena, která se v roce 1993 pohybovala okolo 2 740 000 Kčs. Základem karosérie byl lehký rám tvořený kombinací ocelových trubek a nýtovaných profilů z lehkých slitin, na kterém byla upevněna sklolaminátová karoserie s vlepenými skly. Otevírání dveří bylo atypické - šikmo vzhůru. Světla byla též výklopná a interiér plný "budíků" byl stroze, sportovně laděný. Design tohoto skvostu je nadčasový a ačkoli je to stěží uvěřitelné, tak jeho první skici byly dokončené již v září roku 1986. Václav Král za něj v roce 1991 obdržel cenu Dobrý design.

Prvotní myšlenkou vedoucí ke vzniku auta bylo vytvořit tzv. "erko", jezdící první kolo za F1. V té době zde existoval záchranný systém NAREX, který asistoval na Formuli 1 v Maďarsku a jediné auto z týmu, které neneslo značku Tatra bylo právě to, které jezdilo první kolo za formulema. Václav Král ve svých návrzích postupně zlepšoval aerodynamické tvary. Vývoj tohoto supersportu do své konečné podoby trval prakticky 5 let. Dřevěná maketa vozu byla dokončená krátce po revoluci. V září roku 1990 začala výroba podvozku pro skutečný automobil. Sen mnoha generací se stal realitou: V Říjnu 1991 byla první Tatra MTX V8 vystavena na Všeobecné československé výstavě v Praze po boku takových legend jakou byl Jaguar XJ 220. Dodnes si vzpomínám na to, jak jsem si tenkrát své tehdejší klukovské sny nadšeně prohlížel a fotil. Po zmíněném autosalonu se počet objednávek na tento supersport vyšplhal k bezmála 200 kusům, firma zvažovala jeho výrobu v počtu 100 kusů a o rok později s ní skutečně začala. Celý projekt uprostřed výroby odkoupil nový vlastník, ale továrnu a zároveň i plány na výrobu této krásky krátce poté zničil požár. Počet vyrobených exemplářů tohoto supersportu čítá pouze pět kusů. Dva jsou v Čechách, jeden je v Německu, další v Itálii a poslední vůz byl prodán až do USA. Zajímavostí je, že se dvacetiletá Tatra MTX V8 též objevila na začátku filmu/videoklipu Kanye Westa z roku 2010. >>> [ 1 ]

Václav Král nenavrhoval pouze design sportovních vozů, ale mimojiné vymyslel i tvar tlačného zařízení pro invalidní vozík či navrhl unikátní prosklený panoramatický výtah pro Národní galerii ve Veletržním paláci. Od poloviny devadesátých let přednášel průmyslový design na ČVUT a v roce 2000 se stal předsedou asociace průmyslových designérů České republiky. O rok později se vyjádřil se slovy, že dostat v Čechách na svět nové auto je složitější než zkřížit klokana s delfínem. Zemřel náhle 26. října 2005. Právě dnes by se býval dožil 76 let. Václav Král byl Pininfarina českého designu.

Autor: Vít Hassan | čtvrtek 27.9.2012 13:34 | karma článku: 31.55 | přečteno: 5948x

Další články blogera

Vít Hassan

Petr Pilát: „Když jezdec odejde domů jenom s lokty od krve, tak je to fajn.”

Petr Pilát (*12.3.1991) Momentálně bydlí v Zaječicích se svou rodinou. Na motorce jezdí od svých 3 let a FMX začal skákat již ve svých 10 letech. V roce 2005 se zapsal do dějin, když jako nejmladší člověk na světě skočil backflip.

25.1.2024 v 13:34 | Karma článku: 8.67 | Přečteno: 232 | Diskuse

Vít Hassan

Výběr mých 60 nejlepších fotografií za rok 2023

Takový byl můj fotografický rok 2023. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2023 v 13:34 | Karma článku: 18.84 | Přečteno: 561 | Diskuse

Vít Hassan

„Až se k tobě příště nějaký hloupý Izraelec bude chovat podobně, tak mi zavolej.“

Na iDnes jsem si přečetl článek s titulkem Výčepní v Praze odmítl obsloužit židovské hosty, potyčku řešila policie. Reportáž popisovala to, že výčepní v hospodě U Hrocha údajně odmítl obsloužit židovské hosty kvůli jejich víře.

28.10.2023 v 10:10 | Karma článku: 45.91 | Přečteno: 21579 | Diskuse

Vít Hassan

Výběr mých 90 nejlepších fotografií za rok 2022

Takový byl můj fotografický rok 2022. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2022 v 13:34 | Karma článku: 19.16 | Přečteno: 760 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jiří Kačír

V USA je standard jen 10 dní dovolené ročně a ne každá firma nabízí volno o všech svátcích

V posledních letech jsem se několikrát zajímal o možnostech práce v USA. Na toto téma jsem četl řadu názorů a článků, realita pracovních podmínek v této zemi mi trochu vzala iluze.

29.3.2024 v 16:04 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 17 | Diskuse

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 70 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 18.33 | Přečteno: 254 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 51 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 11.96 | Přečteno: 145 | Diskuse
Počet článků 243 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4108

Jsem profesionální fotograf a novinář na volné noze. Toto je můj osobní blog, kde převážně přepublikovávám mé v jiných médiích vydané fotografie a rozhovory s osobnostmi.

V diskusi odpovídám pouze na slušné dotazy směřující k tématu daného článku. Příspěvky nesouvisející s tématem daného článku nekompromisně mažu.

Navštivte můj fotoweb:

http://vithassan.wixsite.com/photography

Instagram: 

https://www.instagram.com/vit.hassan.photography/

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...