Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tomáš Vandas zneužil lidské neštěstí ke své propagandě

Včera se v Břeclavi konala série demonstrací, které byly reakcí na nedělní brutální napadení patnáctiletého ukrajinského chlapce třemi údajnými útočníky z romského etnika, po kterém přišel o ledvinu. Zde popíši dojmy, které jsem si z Břeclavi odnesl...

Tomáš VandasFoto: Vít Hassan

Po absolvování dvou policejních kontrol konečně přijíždíme do centra, je krátce před třináctou hodinou. Střed města je takřka vylidněný, panuje zde velice nepříjemná atmosféra. Vylézáme z auta a rozdělujeme se každý svou cestou. Při cestě na nádraží, kde mají ve 13 hodin sraz příznivci ultralevicové Dělnické strany, potkávám zhruba patnáctičlennou skupinku mladíků. Několik mladíků na mě křičí: "Ty černá svině!" a vyzývají mě k souboji, další se snaží celou situaci uklidnit a konstatuje: "Toho si nevšímejte, ten je s náma!" Skupinku míjím s výrazem naprosté ignorace ve tváři a ptám se pár místních, kde najdu Riegerovu ulici. Místní mě navigují k mému překvapení velmi zdvořile a během pár minut se ocitám v romském ghettu. První koho zde spatřuji je mnich a sociální terénní pracovník, který mě představuje několika Romům. Romové se na mě zpočátku dívají s nedůvěrou, teprve po chvíli mě zvou na čaj a odpovídají mi na mé dotazy. Ptám se jich, co si myslí o brutálním napadení, které se zde před pár dny odehrálo. Všichni ho jednohlasně odsuzují, avšak zdůrazňují, že útočníci nebyli břeclavští Romové. Mohutný Rom se mi svěřuje, že atmosféra ve městě je v současné době velmi napjatá a že celá jeho rodina má strach. Jeho manželka - Češka mi vypráví o tom, že před několika lety byl ve městě policistou zastřelen dvacetiletý Rom, vše se však prý zametlo pod koberec. Chci si udělat pár snímků Romů, kteří mě pozorují z oken, ale můj prst na spoušti fotoaparátu není dostatečně rychlý. S romskou rodinou se loučím, terénní spolupracovník mě prosí, abych nechodil mezi neonacisty, já však odmítám a vydávám se směrem k nádraží...

Na nádraží spatřuji srocující se dav čítající přes 500 převážně mladých lidí. Pár minut domlouvají organizaci celého pochodu a poté se vydávají směrem na náměstí T.G.M. Průvodu dominuje vlajkonoš s vlajkou Dělnické strany. Při první otočce doleva spatřuji lídra Dělnické mládeže Erika Lamprechta, jak striktně organizuje celý pochod. Pár neonacistů v maskáčích, bombrech a kanadách s bílými tkaničkami se pokouší o provokace, já je ignoruji. Průvod doráží na náměstí, kde se zastavuje. Úvodní slovo má mladá žena, která zdůrazňuje důvod celého pochodu a vyzývá ostatní účastníky, aby přispěli do pokladničky s nápisem "pro Péťu". Lidi, kteří přispěli, spočítám na prstech jedné ruky a tuším, že toto asi nebyl hlavní důvod celého pochodu. Po chvíli přichází Tomáš Vandas, vylézá na lavičku a rázně se ujímá slova. Při svém svérázném řečnění často rozčileně gestikuluje rukou a vyjmenovává seznam různých cikánských deliktů, které měli v Břeclavi spáchat za uplynulé roky. Dav mu nadšeně tleská a nezřídka se z něj zcela zřetelně ozve zvolání: "Smrt Cikánům!" či "Cikáni do plynu!" Šéf DSSS nic nenamítá a v rozvášněném projevu řve do megafonu, že chce všem měřit stejným metrem a že není rasista. Ještě předtím než skončí svůj projev, tak nezapomene zmínit, že každému odpoví na otázky. Poté slézá z improvizovaného pódia ve formě lavičky, z kufru auta nadšeně vyndavá pár kusů své zbrusu nové knihy a pár fanouškům převážně z řad důchodců ji podepisuje. Mířím si to k Tomáši Vandasovi s předem připravenými otázkami a naivně očekávám, že splní svůj slib o tom, že každému odpoví. V momentě mé otázky pan Vandas zapomíná na slušné vychování a řve na mě na celé kolo: "Jste gauner, píšete o nás hanlivě!" -Nedomnívám se, že ten z nás dvou, kdo o druhých mluví a píše hanlivě jsem já a opakovaně se dožaduji odpovědi na svou otázku. Jsem však odmítnut s tím, že mi pan Vandas odpověděl tím, že mi neodpoví a ochrankou vystrkán pryč. - V tom okamžiku nadobro ztrácím iluze o jakékoli demokracii ze strany DSSS.

Na druhé části náměstí spatřuji demonstraci odhadem zhruba tak 500 lidí z Břeclavi. Rozčílený dav se zde snaží umírnit břeclavský starosta Oldřich Ryšavý se slovy o tom, že útočníci budou přísně potrestáni. Část davu na něj píská a křičí na něj "Ty Cigáne!" Pomalu stoupám po schodech a řečníka fotím. Dívám se před sebe a v davu spatřuji tak trochu jiné lidi než na demonstraci DSSS. - Lidi, kteří se sem nepřišli pouze zviditelnit ani si přihřát svoji volební polívčičku, nýbrž zoufalé lidi, pro které nedělní útok znamenal onu pomyslnou poslední kapku v dlouhodobě konfliktním soužití s místními Romy. Lidi, kteří mohli také jít demonstrovat o několik desítek metrů vedle, ale neudělali to. Ačkoli se z jejich formou protestu v žádném případě neztotožňuji, tak je v mnohém chápu. Pan starosta mizí v davu a po schodech se nahoru sebevědomě dere Vandas. Stoupne si před dav a křičí na celé kolo o tom, že nejlepší řešení je starostu chytit za límec a vyhodit ho ven. Část lidí mu nadšeně tleská, část ne. Poté domluví a vrací se zpět. V tom momentu si přede mne stoupá jeden z členů Vandasovy ochranky a brání mi v pohybu. Jeden člověk z davu v sobě najde odvahu a na holohlavce před celým davem zakřičí: "Proboha, co to děláte, vždyť ten člověk vám nic nedělá!" Vandasovec opouští pódium a cítím, že je řada na mě něco říct davu. Vyjadřuji se v tom smyslu, že násilný útok, který se stal minulý týden ostře odsuzuji a zároveň dav emotivně vyzývám, aby se panem Vandasem v žádném případě nenechal vyprovokovat k eskalaci násilí s Romy. Rozumnější část davu mi tleská a moje slova oceňuje, ta méně rozumná mě vypískává...

 

Odcházím pryč a slyším, jak skupina mladíků plánuje zlynčovat místní Romy.. Říkám jim, že se tímto řadí na úroveň těch tří grázlů, leč nikdo mě neposlechne a s pokřikem "Pojďme na ně!" míří do romského ghetta. Probíhám městem a snažím se najít Riegerovu ulici. Před romským ghettem spatřuji skupinku agresivních neonacistů, jak se marně snaží prolomit kordón těžkooděnců a dostat se tak k Romům. Potkávám zde také ženu, která mi vypráví, že je z dlouhodobě neřešené konfliktní situace s Romy zoufalá. Zároveň mi říká, že většina místních nechce mít s Vandasem nic společného, proto se také nezůčastnili demonstrace pořádané jeho stranou.

- Nedávno jsem na svém blogu informoval o tom, že Dělnická strana sociální spravedlnosti sprostě zneužila název hnutí Holešovská výzva, nechala si ho zaregistrovat a parazituje na něm. Tentokrát však předseda DSSS Tomáš Vandas zašel ještě o kousek dál - před rokem totiž v Brně tvrdě řečnil proti všem imigrantům, nevynechal ani Ukrajince a nyní naprosto nechutným způsobem zneužil neštěstí mladého ukrajinského kluka ke své propagandě.

 

>>> Audiozáznam<<<

 

Autor: Vít Hassan | pondělí 23.4.2012 13:34 | karma článku: 31,17 | přečteno: 5851x
  • Další články autora

Vít Hassan

Petr Pilát: „Když jezdec odejde domů jenom s lokty od krve, tak je to fajn.”

Petr Pilát (*12.3.1991) Momentálně bydlí v Zaječicích se svou rodinou. Na motorce jezdí od svých 3 let a FMX začal skákat již ve svých 10 letech. V roce 2005 se zapsal do dějin, když jako nejmladší člověk na světě skočil backflip.

25.1.2024 v 13:34 | Karma: 9,13 | Přečteno: 259x | Diskuse| Sport

Vít Hassan

Výběr mých 60 nejlepších fotografií za rok 2023

Takový byl můj fotografický rok 2023. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2023 v 13:34 | Karma: 18,84 | Přečteno: 577x | Diskuse| Fotoblogy

Vít Hassan

„Až se k tobě příště nějaký hloupý Izraelec bude chovat podobně, tak mi zavolej.“

Na iDnes jsem si přečetl článek s titulkem Výčepní v Praze odmítl obsloužit židovské hosty, potyčku řešila policie. Reportáž popisovala to, že výčepní v hospodě U Hrocha údajně odmítl obsloužit židovské hosty kvůli jejich víře.

28.10.2023 v 10:10 | Karma: 45,92 | Přečteno: 21614x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Výběr mých 90 nejlepších fotografií za rok 2022

Takový byl můj fotografický rok 2022. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2022 v 13:34 | Karma: 19,62 | Přečteno: 764x | Diskuse| Fotoblogy

Vít Hassan

Trenér Kari Jalonen: „Dobrá defenziva a zachování české DNA může být klíčem k vítězství.“

Kari Jalonen (* 6. ledna 1960, Oulu) je finský hokejový trenér a bývalý lední hokejista. Mezi trenéry byl v roce 2022 řazen k nejlepším v Evropě. 10. března 2022 byl jmenován do pozice hlavního trenéra české hokejové reprezentace.

28.11.2022 v 13:34 | Karma: 8,16 | Přečteno: 295x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení

1. května 2024  19:05

Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...

„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel

1. května 2024  18:21

V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 243
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4109x
Jsem profesionální fotograf a novinář na volné noze. Toto je můj osobní blog, kde převážně přepublikovávám mé v jiných médiích vydané fotografie a rozhovory s osobnostmi.

V diskusi odpovídám pouze na slušné dotazy směřující k tématu daného článku. Příspěvky nesouvisející s tématem daného článku nekompromisně mažu.

Navštivte můj fotoweb:

http://vithassan.wixsite.com/photography

Instagram: 

https://www.instagram.com/vit.hassan.photography/