Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Handicapovaný sportovec Martin Zach: „Životem na vozíku to nekončí!“

Sportovci Martinu Zachovi se stal v roce 2009 velmi těžký úraz po němž ochrnul na všechny končetiny. Povídali jsme si spolu o jeho životě s handicapem, životních hodnotách, ale i o jeho podnikání a plánech do budoucna.

Popiš mi, jak vypadal Tvůj život před úrazem.
Odehrával se hlavně ve sportovní sféře. Od útlého věku jsem byl rodiči veden ke sportu a studiu. Na základní škole jsem od páté třídy navštěvoval sportovku ve Vrchlabí, kde jsem začal běhat na lyžích, poté rok na gymnáziu v Jilemnici a pak jsem přestoupil na gymnázium do Nového města na Moravě. Kvůli dobrým podmínkám pro běh na lyžích vše pokračovalo na Vysoké škole v Brně, kde jsem se zabýval tělovýchovou a sportem. To byly hlavní věci, kterým jsem se tehdy věnoval. Půl roku před úrazem jsem skončil s vrcholovým sportem a věnoval se především škole a následně modelingu. 

Mohl bys čtenářům popsat, co se Ti v roce 2009 stalo? 
Druhý den po mém vítězství v soutěži Muž roku 2009 jsem skákal exhibici ve skocích do vody na běžkách. Poprvé jsem skočil salto dopředu a druhý skok jsem neměl úplně rozmyšlený. Plánoval jsem, že skočím jednoduchý skok nohama dolů, ale tím, že jsem to neměl rozmyšlené a zvednul jsem při tom ruce, tak mě to vyneslo hodně do vzduchu, leknul jsem se toho, povolily mi všechny svaly a nárazem hlavou o dno jsem si poranil krční páteř. Ochrnul jsem na všechny končetiny. Ruce se naštěstí podařilo dát do kupy a můžu relativně normálně fungovat. 

Vybavuješ si své první pocity poté, co ses probudil v nemocnici?
Při vědomí jsem byl ihned po tom skoku a komunikoval s lidmi, co mě vytáhli i se záchrankou. Po dopadu jsem se vůbec nemohl hýbat a nevěděl, co se děje. V nemocnici jsem se probudil s úsměvem a diagnózu si vůbec nepřipouštěl. Až po několika dnech jsem věděl, co se stalo a že to bude na dlouhou dobu.

Co Ti problesklo hlavou, když Ti lékaři oznámili, že už nikdy nebudeš chodit? 
Ze začátku jsem si vůbec nepřipouštěl, že by to takhle mohlo dopadnout. Moc jsem nevěděl o co jde. Až postupem času a potkáváním různých lidí v rehabilitačním ústavu, kteří na vozíku seděli x let, jsem začal získávat nějaký obzor a povědomí o tom, co se vlastně stalo a jak to může vypadat dál. 

Měl jsi i myšlenky na sebevraždu? 
Nikdy. Tahle myšlenka vůbec nepřipadala v úvahu. Vždycky jsem chtěl žít dál a co nejvíc soběstačně. 

Kdo Ti byl v tu dobu největší životní oporou?
Rodina a kamarádi.

V čem se po úrazu změnily Tvé životní hodnoty? 
Hodnoty jsem měl nastavené relativně dobře již před úrazem. Po úraze pro mně nejvíc znamenala rodina a mé okolí. Zjistil jsem, že není úplně potřeba se někam extrémně hnát a trošku mě to zklidnilo. Dospěl jsem do stádia, kdy mám hodně trpělivosti a jen tak něco mě nerozhodí. Také jsem zjistil, že peníze nejsou úplně všechno, ale že bez nich se žije špatně.

Nebezpečné adrenalinové sporty (pozn. handbike, monoski, buggykitting, snowkitting), jsi ale ještě několik let po úrazu vyhledával dál..  Proč jsi s nimi přestal?
Skončil jsem s nimi kvůli pracovnímu a časovému vytížení. Neříkám, že bych je nevyhledával dál. Handbike na speciálním kole jezdím stále. Na ostatní sporty již nezbývá čas.

Jseš závislák na adrenalinu?
Myslím si, že kdo si adrenalin vyzkouší a pustí si ho do krve, tak už ho nemůže nikdy přestat odebírat a vyhledávat. Takže si myslím, že je to jasně dané. Jak si to člověk jednou zkusí, tak už bez něj nemůže být. 

Jaké sporty sleduješ v televizi?
V podstatě skoro všechny. Jsem aktivní pasivní sledovatel. Nekoukám jen na českou extraligu v hokeji a fotbal. Naopak mě nejvíc baví sledovat běžecké lyžování, sjezdové lyžování, biatlon a cyklistiku. Sporty, které mě byly blízké i před úrazem sleduji dál.

Zajímá mě, jaký máš názor na to, jestli bylo správné, že byly kvůli epidemii koronaviru zrušeny letní Olympijské hry v Tokiu..
Myslím si, že to ani jinak nešlo. Hned poté, co vyhlásili karanténu jsem říkal, že jediné přijatelné řešení je posunout je o rok, jelikož podmínky pro sportovce ve všech zemích jsou odlišné. Někdo se mohl připravovat, jiný ne. Takže by bylo hrozně nefér, kdyby olympiádu a paralympiádu bývali uskutečnili. Domnívám se, že to byl správný krok, i když mě to mrzí, jelikož to měla být moje první paralympiáda na kterou jsem se chtěl dostat. Akorát doufám, že příští rok olympiádu a paralympiádu zrealizují, protože jsou nějaké indicie, že by se nemusela konat ani za ten rok.

Handicapovaný sportovec Martin Zach.

Jakému sportu se věnuješ nyní?
Nejvíce se věnuji hodu kuželkou ve spolku Atletika bez Bariér Pardubice, což je paralympijská atletická disciplína. Je to v podstatě ekvivalent hodu oštěpem u zdravých sportovců. Hází se z místa dřevěnou kuželkou, která má váhu přibližně 400 gramů do výseče. Kdo hodí dál, tak ten vyhrává. 

Jakých si v tomto sportu dosáhnul největších úspěchů?
Mám medaile z Grand Prix v Dubaji, což je světový pohár. A loni jsem se stal mistrem České republiky. S přípravami na paralympiádu jsem plánoval začít teprve letos v březnu a závodit až od května, protože na podzim jsem měl úraz utržení bicepsu. Začátek sezóny jsem trošku odkládal, abych se stihnul dát do kupy. Současná krize mi trochu hraje do karet s tím, že mám dost času se zotavit, pořádně zrehabilitovat a uvidíme, kdy nám začnou nějaké závody. Zatím je to ve fázi, že se moc netrénuje. Spíš se udržujeme, ale možností moc není, protože jak bylo všechno zavřené, tak jsme toho mnoho dělat nemohli.

Někdy kolem roku 2015 jsi založil vlastní oděvní značku pro vozíčkáře FZWear.cz Je v oblečení pro tuto cílovou skupinu velká konkurence?
Momentálně jsme v Čechách asi jediní, kdo se tomu věnuje. Myšlenka vlastní značky oblečení pro vozíčkáře mne napadla, protože jsem v podstatě neměl oblečení na sebe. To, co jsem nosil nebylo funční, nebyl dobrý střih, nemohl jsem si ho sám oblékat, rozepínat a fungovat s ním každý den. Proto jsem založil svojí vlastní značku.

Handicapovaný sportovec Martin Zach.

V čem se snažíš se odlišit od zahraniční konkurence?
Naše oblečení je specifické především v tom, že je jednou až dvěmi třetinami dotované. Veškerý materiál a část výroby hradí spolek Martina Zacha, kdy se snažím získávat finanční prostředky od nadací, nadačních fondů a různých firem, aby to vozíčkáři měli cenově pokud možno, co nejdostupnější. Potom samozřejmě střihem, speciálními poutky pro oblékání a výběrem materiálů. Je to všechno unikátní a v tomto se odlišujeme. 

Spolupracuješ s nějakými návrháři?
Momentálně už ne. Všechno dělám v podstatě já, kromě šití, které zajišťuje švadlena. O zbytek se starám sám.

Bylo těžké se s novou značkou prosadit na trhu? 
Začátky jsou vždycky těžké, ale tím, že nabídka oblečení pro vozíčkáře není v Čechách zas tak široká a v zahraničí je oblečení tohoto typu výrazně dražší, tak si myslím, že jsme na dobré cestě. Samozřejmě se nás teď dotkla i současná krize. Uvidíme, jak to bude potom, až to tady opadne.

V roce 2018 jsi se oženil a nyní máš ročního syna. Prozradíš mi historku, kde a jak došlo k seznámení s Tvojí budoucí manželkou?
Potkali jsme se v Egyptě na potápění, kam jsem se spolkem RESTART jezdil potápět a má žena, která je doktorka, tam jela se svojí maminkou jako doprovod. Po jednom večerním dýchánku jsme se šli projít na pláž a následně jsme spolu začali randit. 

Budeš svého syna také vést ke sportu?
Určitě chci, aby měl sportovní základy a uvidíme, jestli se nějakému sportu bude věnovat závodně, nebo ne. To bude potom na něm. 

Jak bys reagoval, kdyby ho ve dvaceti napadlo, že na lyžích zkusí skoky do vody?
Samozřejmě, že to je těžké. Asi bych mu v tom úplně nebránil, ale poslal bych ho za nějakým profesionálem, který mu vše ukáže a bude to bezpečné. I když tam, kde jsem skákal voda byla bezpečná, chodil jsem tam skákat čtyři roky před úrazem a nikdy se mi nic nestalo. Stačil jeden špatný okamžik..

Můžeš mi popsat, jak vypadá Tvůj běžný den v krizovém stavu kvůli koronaviru?
S manželkou a s mrňousem se víceméně držíme doma. Občas chodíme na nějaké procházky. Poté, co to povolili jsem byl již třikrát jezdit na handbike a tento týden jsem na stadionu už absolvoval první trénink hodu kuželkou. Moc sportovat zatím nejde. Čekáme na otevření fitness centrer a na začátek pořádné přípravy. Uvidíme, jak to budou otevírat dál..

Handicapovaný sportovec Martin Zach.

Je něco, co bys chtěl vzkázat zdravotně postiženým lidem, kterým se stal podobný úraz jako Tobě?
Hlavně, ať to nevzdávají. Životem na vozíku to nekončí. Je to nový život, který otevře spoustu dalších obzorů a dveří. Na vozíku se dá žít skoro úplně normální, plnohodnotný život. Člověk si potom trošku přehodnotí své priority, zjistí, co a jak. Samozřejmě, že začátek je strašně těžký nejen pro toho člověka, ale i pro jeho okolí, rodinu a kamarády, ale když okolo sebe máte fajn lidi, tak to jde i na vozíku. Jde to, ale člověk musí chtít a mít okolo sebe dobré lidi.

Jaké jsou Tvé plány do budoucna? 
Především být zdravý. To je základ od kterého se všechno odvíjí, zajistit rodině dobré zázemí, pořešit nějaké vlastní bydlení a poté samozřejmě dál vést firmu, mít sportovní úspěchy, dostat se konečně na paralympiádu a doufáme ještě v jeden přírůstek do rodiny.

 

Děkuji za odpovědi                                                                                            Vít Hassan

Původně psané pro server Pražská Drbna. 

 

Autor: Vít Hassan | pondělí 18.5.2020 17:33 | karma článku: 13,97 | přečteno: 475x
  • Další články autora

Vít Hassan

Petr Pilát: „Když jezdec odejde domů jenom s lokty od krve, tak je to fajn.”

Petr Pilát (*12.3.1991) Momentálně bydlí v Zaječicích se svou rodinou. Na motorce jezdí od svých 3 let a FMX začal skákat již ve svých 10 letech. V roce 2005 se zapsal do dějin, když jako nejmladší člověk na světě skočil backflip.

25.1.2024 v 13:34 | Karma: 9,13 | Přečteno: 258x | Diskuse| Sport

Vít Hassan

Výběr mých 60 nejlepších fotografií za rok 2023

Takový byl můj fotografický rok 2023. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2023 v 13:34 | Karma: 18,84 | Přečteno: 577x | Diskuse| Fotoblogy

Vít Hassan

„Až se k tobě příště nějaký hloupý Izraelec bude chovat podobně, tak mi zavolej.“

Na iDnes jsem si přečetl článek s titulkem Výčepní v Praze odmítl obsloužit židovské hosty, potyčku řešila policie. Reportáž popisovala to, že výčepní v hospodě U Hrocha údajně odmítl obsloužit židovské hosty kvůli jejich víře.

28.10.2023 v 10:10 | Karma: 45,92 | Přečteno: 21602x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Výběr mých 90 nejlepších fotografií za rok 2022

Takový byl můj fotografický rok 2022. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2022 v 13:34 | Karma: 19,62 | Přečteno: 763x | Diskuse| Fotoblogy

Vít Hassan

Trenér Kari Jalonen: „Dobrá defenziva a zachování české DNA může být klíčem k vítězství.“

Kari Jalonen (* 6. ledna 1960, Oulu) je finský hokejový trenér a bývalý lední hokejista. Mezi trenéry byl v roce 2022 řazen k nejlepším v Evropě. 10. března 2022 byl jmenován do pozice hlavního trenéra české hokejové reprezentace.

28.11.2022 v 13:34 | Karma: 8,16 | Přečteno: 295x | Diskuse| Sport

Vít Hassan

Petr Janík: „Splnila se nám představa navázat na tradici prvního pivovaru v Čechách!“

Ing. Petr Janík (*14.4.1956) absolvoval humanitní gymnázium a poté potravinářskou chemii na Vysoké škole chemicko technologické v Praze.

22.9.2022 v 13:34 | Karma: 10,99 | Přečteno: 470x | Diskuse| Společnost

Vít Hassan

Fotoreportáž: Průvod Prague Pride 2022

Včera se v Praze po dvou letech opět konal duhový průvod LGBT+ komunity, Prague Pride. Průvod zhruba 60 000 lidí se vydal z Můstku přes Příkopy, Staroměstské náměstí a Pařížskou ulici na Letnou, kde byl připraven kulturní program.

14.8.2022 v 13:34 | Karma: 10,98 | Přečteno: 794x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Streetartový umělec Chemis: „Bílý boxer z mé zdi dal Trumpovi knockout!“

Dmitrij Proškin (*1986, Uralsk, Kazachstán), jenž vystupuje pod pseudonymem Chemis je český streetartový umělec s kazachstánskými kořeny, který vytváří především muraly (velkoplošné malby na zdech).

23.6.2022 v 13:34 | Karma: 11,00 | Přečteno: 330x | Diskuse| Společnost

Vít Hassan

Fotoreportáž: Ruská pieta u příležitosti výročí konce II. světové války

Dne 9.5.2022 se na Olšanských hřbitovech v Praze u příležitosti výročí 77. let od konce II. světové války konal pietní akt, kterého se víceméně zúčastnili jen lidé z ruské menšiny žijící v České republice.

10.5.2022 v 13:40 | Karma: 22,30 | Přečteno: 750x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Lampář Jan Žákovec: „Světlo plynových lamp je krásnější!“

Ing.Jan Žákovec (*20.června 1958) je prezidentem Cechu lampářů. Zároveň je ředitelem Plynárenského muzea. O adventu ho můžeme vidět, jak v dobové uniformě pomocí dlouhé tyče rozžíhá plynové lampy v centru Prahy.

21.4.2022 v 13:34 | Karma: 17,21 | Přečteno: 673x | Diskuse| Společnost

Vít Hassan

Fotoreportáž: Velikonoční hrkání v Českých Budějovicích

Ve dnech 14.- 16.4.2022 se v Českých Budějovicích konala tradiční velikonoční akce s názvem "Velikonoční hrkání", která je spojena se Svatým (Pašijovým) týdnem a odletem zvonů do Říma.

18.4.2022 v 13:34 | Karma: 13,62 | Přečteno: 309x | Diskuse| Společnost

Vít Hassan

Fotoreportáž: Velká demonstrace na Václaváku proti ruské invazi na Ukrajinu

Včera se od 14:00 na Václavském náměstí v Praze konala další z demonstrací proti ruské invazi na Ukrajinu. Demonstrace se dle odhadů zúčastnilo zhruba 60 000 lidí. Přináším Vám výběr svých nejzajímavějších snímků.

28.2.2022 v 13:34 | Karma: 20,42 | Přečteno: 579x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Fotoreportáž: Demonstrace před ambasádou Ruska proti ruské invazi na Ukrajinu

Včera se před ruskou ambasádou v Praze konala demonstrace proti ruské invazi na Ukrajinu. Počet demonstrantů od rána neustále narůstal, večer činil zhruba 1500 - 2000 převážně ukrajinských demonstrantů.

25.2.2022 v 13:34 | Karma: 16,29 | Přečteno: 477x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Fotograf Roman Vondrouš: „Fotoreportáž má jasná pravidla!”

Roman Vondrouš (*18.listopadu 1975, Pardubice) je český reportážní fotograf pracující jako reportér pro Českou tiskovou kancelář. Absolvoval Institut tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě.

27.1.2022 v 13:34 | Karma: 9,75 | Přečteno: 347x | Diskuse| Společnost

Vít Hassan

Výběr mých nejlepších fotografií za rok 2021

V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce.

31.12.2021 v 13:34 | Karma: 18,97 | Přečteno: 700x | Diskuse| Fotoblogy

Vít Hassan

Fotoreportáž: Protest proti summitu zemí G20 v Římě

Před Cestiovu pyramidu v Římě byl 30.10.2021 svolán protest proti summitu zemí skupiny G20, který se uplynulý víkend konal v Římě. Demonstrace se zúčastnilo přes 5000 lidí z několika levicových hnutí.

5.11.2021 v 13:34 | Karma: 21,53 | Přečteno: 2867x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Ředitel pražské zoo Miroslav Bobek vypráví nejen o ztichlé zoo v době nouzového stavu

Miroslav Bobek (*10. února 1967, Mladá Boleslav) vystudoval zoologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Mezi roky 1993 - 2009 působil v Českém rozhlase, kde zpočátku pracoval jako redaktor a zpravodaj.

22.7.2021 v 13:34 | Karma: 11,59 | Přečteno: 454x | Diskuse| Společnost

Vít Hassan

Fotoreportáž: Pieta za zemřelého Roma a demonstrace proti rasismu

Včera se v Teplicích konal pietní akt za Roma, který zemřel minulou sobotu v sanitce krátce po policejním zákroku. Na místě se sešlo zhruba 500 lidí z řad Romů. Řečníci v projevech výzývali k řádnému vyšetření policejního zákroku

27.6.2021 v 13:34 | Karma: 19,71 | Přečteno: 1709x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Fotoreportáž: Demonstrace Společně za Bělorusko

7.6.2021 se od 17:00 na Staroměstském náměstí v Praze konala demonstrace nazvaná Společně za Bělorusko, která byla namířená proti režimu prezidenta Alexandra Lukašenka. Akce se zúčastnilo zhruba 500 lidí.

8.6.2021 v 19:19 | Karma: 14,07 | Přečteno: 544x | Diskuse| Politika

Vít Hassan

Fotoreportáž: Pochod za Svobodnou Palestinu

21.5.2021 se od 14:00 v Praze na Klárově konal pochod za Svobodnou Palestinu, kterého se zúčastnilo zhruba 350 propalestinských aktivistů. Pochod vyrazil směrem k izraelské ambasádě, kde se konala demonstrace na podporu Izraele.

22.5.2021 v 13:34 | Karma: 13,23 | Přečteno: 948x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 243
  • Celková karma 9,13
  • Průměrná čtenost 4109x
Jsem profesionální fotograf a novinář na volné noze. Toto je můj osobní blog, kde převážně přepublikovávám mé v jiných médiích vydané fotografie a rozhovory s osobnostmi.

V diskusi odpovídám pouze na slušné dotazy směřující k tématu daného článku. Příspěvky nesouvisející s tématem daného článku nekompromisně mažu.

Navštivte můj fotoweb:

http://vithassan.wixsite.com/photography

Instagram: 

https://www.instagram.com/vit.hassan.photography/