Výtvarník Zdeněk Smetana a jeho pohádkový svět

6. 10. 2014 13:34:10
Zdeněk Smetana (* 26. července 1925, Praha) je český animátor, scénárista a výtvarník. Pracoval ve studiu Bratři v triku a později byl režisérem v Krátkém filmu Praha. Na českých i zahraničních filmových festivalech získal přes pa

 

Jakou pohádku jste měl jako malý kluk nejradši?

Jako malý kluk jsem miloval pohádku Zlatovláska od Karla Jaromíra Erbena, který jí vyprávěl krásnou češtinou.

 

Ilustroval jste jí někdy?
Ilustroval jsem ji pro diafilm. V minulosti se na filmový pás dělaly obrázky, které si děti mohly promítat promítačkou na zeď. Pro tento účel jsem nakreslil 36 obrazů, doma mám ten diafilm, ale originály se jako obyčejně ztratily.

 

Čím jste se chtěl stát, když jste byl malý?
Jednoduše malířem, jelikož jsem neměl sportovní ani matematické nadání. Jako malý kluk jsem měl jedinou vášeň a to bylo malovat.

 

Můžete mi prozradit, co jste vystudoval?
Naše třída - sexta na reálném gymnáziu byla Němci vyházená ze školy. Jedna parta šla do továren, kde dělali dvanáct hodin denně, druhá parta šla na Moravu, tam kopali zákopy, aby nemohly přijet Sovětské tanky, třetí parta to měla nejhorší, ta šla do severního Německa, kde byly nálety a tam z trosek vyhrabávali mrtvoly. A jediný já jsem měl to štěstí, že jsem měl profesora kreslení, který mě dostal do rytecké dílny a tam jsem se vyučil rytcem. Ono to nebylo tak jednoduché, jelikož v šest hodin ráno jsem už musel mít jako učeň zametenou dílnu, v devět hodin jsem vzal basu a šel jsem dělníkům pro pivo, v poledne jsem jim chodil pro obědy, ale výhoda byla, že jsem byl učedník a proto jsem měl ve dvě hodiny padla. Zbylé hodiny odpoledne jsem strávil tak, že jsem chodil k akademickému malíři Moučkovi, kde jsem studoval techniku malířství. Ten mě naučil, jak se napíná a šepsuje plátno. Prostě celé malířské řemeslo. Dokonce nebyly barvy, tak jsme si je dělali z vajec, což byla vaječná tempera, kterou již ve středověku maloval například Mistr Třeboňský. Po válce jsem odmaturoval, nastoupil na Vysokou školu technickou v Praze, ale tu jsem nedostudoval, neboť mě zlákal kreslený film.

 

Jak jste se dostal k animovanému filmu?
Těsně po válce jsem měl balík svých kreseb a dozvěděl jsem se, že se ve Štěpánské ulici otevírá kreslený film. Tak jsem vzal ten balík kreseb a šel jsem se optat, zda by mě zaměstnali. Tam byl vrátný, který mi říkal: "No, nechte to tady, já to ukážu mistrovi Tnkovi, přijďte se za tejden zeptat." Za týden jsem přišel a mistr Trnka mi povídá: "Tak, pojďte, támhle si sedněte, my vás berem." Tam jsem se učil od píky, jak se dělá kreslený film, protože já o tom tehdy nic nevěděl. Řekli mi, abych nakreslil 24 kreseb, aby to dalo dohromady pohyb. Nakreslil jsem jim celou řadu. Jim se to líbilo a už mě tam nechali. Již po třech letech, což byl vyjímečný případ, jsem se stal animátorem, jinak to trvá nejméně pět let.

 

Je těžké převést příběh do obrázků?
Samozřejmě, že je to těžké, jelikož samotný příběh má literárně jinou koncovku. Koncovka je třeba jedna věta, která poradí a řekne dětem, že to dobře dopadlo, kdežto obrazově ten příběh musíte zakončit nějakým dějem. Film vám musí ukázat obrazem, že to dobře dopadlo.

zs3.jpg

 

Co Vás inspirovalo při tvorbě ilustrací pohádek Z mechu a kapradí?
V první řadě to byla literární předloha. Když Václav Čtvrtek napsal své pohádky, tak ještě nevěděl, kdo je bude ilustrovat. Jednoho dne mi je televize nabídla. Říkali: "Hele, nechtěl bys to dělat?" Přečetl jsem si je a ihned mi bylo jasné, že je to taková látka, která se dostane malíři do ruky jednou za život, jelikož ty pohádky jsou výborné. Následně jsem je musel převést do filmu, v čemž je určitý problém, protože některé vtipné věci vycházejí dobře literárně, ale ne v kresbě. Takže šlo o to vybrat si jeho krásnou řeč, abych ji v příbězích uplatnil, ale hlavně, abych vše převedl do pohybu.

 

Měl jste pro pozadí Vašich kreseb nějakou inspiraci v přírodě?
To bylo takhle. Potřeboval jsem, aby děti věřily, že ti dva panáci existují. Čili, museli se dostat do přírodního prostředí. Každé léto jsem na chatě trhal květiny a listy, které jsem otiskoval na celofán. To se následně vystřihovalo a v ateliéru jsem měl zásobu s krabicemi pro všechny roční období. Když se dělaly zimní filmy, tak jsem otevřel složku bílých listů a sestavil jsem z toho zimní prostředí. Pro jaro jsem měl jarní zeleň apod.

 

Proč zrovna dva vzrůstem i chováním rozdílní skřítci v nočních košilích?
Bývá obvyklé, že ze dvou komických postav je jeden velký a druhý malý, či jeden chytrý a druhý hloupý. Jedná se o kontrasty. Jen jednou jsem na námět Edgara Dutky vytvořil krátký seriál, který se jmenoval Béďa rošťák, kde byly obě postavy stejné. To může být zrealizováno jen v kresleném filmu. Jednalo se o dva úplně stejné čmeláky a ti panáci byli tak stejní, že si jeden pletl druhého. V tom byl ten vtip.

zs1.jpg

Jak došlo k Vaší spolupráci s Jiřinou Bohdalovou, která propůjčila hlas některým Vašim postavičkám?

Tehdy jsem hledal a hledal, kdo by ty dva mohl namluvit. Moje manželka také hledala, našla lepší než já a řekla: "Hele, vem si paní Bohdalovou." Paní Bohdalová byla ta pravá a já si myslím, že k tomu přesně sedí.

 


Kterou ze svých postaviček máte nejraději?
Nejraději jsem měl tu, kterou jsem zrovna kreslil. To jsem se do toho vždy ponořil. Třeba Kubulu, toho jsem maloval strašně rád.

zs4.jpg

 

Můžete mi popsat, jak vzniká kresba postavičky od prvního kroku?
S tou postavou se člověk musí sžít. To se musí tak nacucat do vědomí, že ty panáky máte úplně pod kůží. A pak už je to jednoduché. Nejdřív musím vytvořit technický scénář, animátor nakreslí hru na pauzovací papír, z toho to konturisti překreslí krásnou linkou na celofán, poté se ten celofán otočí a koloristi to po druhé straně vybarví. Následně to jde teprve pod kameru a položí se to na pozadí. Pod kamerou pro jeden díl večerníčku sejmou minimálně 11000 obrázků.

 

Jak dlouho trvá vytvoření jediného dílu večerníčku?
Záleží na tom, kolik dostanu lidí do štábu, protože večerníčků se ve studiu vyrábí současně několik. Animátorů a fázařů je určitý počet, čili to trvá tak dlouho, kolik mám k dispozici lidí. Vytvoření jednoho dílu večerníčku s celým procesem, který jsem vám vylíčil trvá přibližně tak třetinu, čtvrtinu roku.

 

Jste též autorem příběhů u některých Vašich večerníčků?
U večerníčků ne, ale vytvořil jsem řadu filmů pro dospělé, kde jsem byl též autorem, či spoluautorem námětů. To byly filmy, které šly na festivaly a za některé jsem získal ceny, například Zlatou Palmu v Cannes, Benátského lva, za film Konec krychle jsem obdržel Cenu londýnské akademie za nejlepší film roku.

zs2.jpg

 

Existuje nějaký Váš film, který se dostal do šuplíku a nikdy nebyl zveřejněný?
Ano, ale na název filmu si již nevzpomínám.Jednalo se o souhru živého herce s kresleným filmem. Tenkrát jsem angažoval paní Květu Fialovou. To byla krásná žena. V noci ožily kreslené figury, které spolu válčily. Úderem půlnoci se válka zastavila a vojáci z obrazu utekli k paní Fialové, která tančila v takovém krásném hávu. Vojsko začalo tančit s ní, takže bylo po válce. Námět napsal Josef Škvorecký a proto se film, ačkoliv jeho výroba přišla asi na 5 milionů, nemohl vysílat a zavřel se do trezoru.

 


Na Vaší výstavě jsem si všiml, že některé obrazy tvoříte technikou suché jehly. Můžete mi popsat, jak taková grafika vzniká?
Vezmete si zinkový lesklý plech, pak si do ruky vezmete krásně broušenou jehlu obvykle z oceli a do toho plechu vyryjete kresbu. Následně do těch vrypů vetřete speciální barvu, barva zůstane ve vrypech, na to položíte papír, strčíte to do zvláštního lisu a projedete válcem, papír si vycucne kresbu z těch škrábanců. Z každého plechu můžete vytisknout maximálně 30 otisků a každý tisk je svým způsobem originál.

 


Co Vás přivedlo na nápad ilustrovat přísloví?
Dlouhá chvíle, to už jsem pro svůj věk nechtěl dělat filmy. Ilustrovat přísloví pro mne byla těžká věc, jelikož přísloví kreslili i Mikoláš Aleš a Josef Lada. Já jsem to chtěl udělat jinak. Šel jsem na to nejen kresbou, ale i názorem. Oni tomu přísloví naprosto věřili, kdežto já jsem si z toho přísloví dělal tak trochu legraci.

 


Jaké české přísloví máte nejraději?
"Stará láska nerezaví." a "Blaze tomu, kdo nic nemá, nestará se, kam to schová."

 

 

Děkuji za rozhovor                                                                                                 Vít Hassan

 

  •                                                                                                Původně psáno pro Pražský Zpravodaj
  •                                                                                                Přečtěte si také mé předchozí rozhovory

 

Autor: Vít Hassan | pondělí 6.10.2014 13:34 | karma článku: 19.74 | přečteno: 1909x

Další články blogera

Vít Hassan

Petr Pilát: „Když jezdec odejde domů jenom s lokty od krve, tak je to fajn.”

Petr Pilát (*12.3.1991) Momentálně bydlí v Zaječicích se svou rodinou. Na motorce jezdí od svých 3 let a FMX začal skákat již ve svých 10 letech. V roce 2005 se zapsal do dějin, když jako nejmladší člověk na světě skočil backflip.

25.1.2024 v 13:34 | Karma článku: 8.67 | Přečteno: 232 | Diskuse

Vít Hassan

Výběr mých 60 nejlepších fotografií za rok 2023

Takový byl můj fotografický rok 2023. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2023 v 13:34 | Karma článku: 18.84 | Přečteno: 561 | Diskuse

Vít Hassan

„Až se k tobě příště nějaký hloupý Izraelec bude chovat podobně, tak mi zavolej.“

Na iDnes jsem si přečetl článek s titulkem Výčepní v Praze odmítl obsloužit židovské hosty, potyčku řešila policie. Reportáž popisovala to, že výčepní v hospodě U Hrocha údajně odmítl obsloužit židovské hosty kvůli jejich víře.

28.10.2023 v 10:10 | Karma článku: 45.91 | Přečteno: 21579 | Diskuse

Vít Hassan

Výběr mých 90 nejlepších fotografií za rok 2022

Takový byl můj fotografický rok 2022. V silvestrovském fotoblogu již tradičně přináším výběr svých nejlepších fotografií, které jsem pořídil v uplynulém roce. Do diskuse mi napište jaké 3 Vás zaujaly nejvíce.

31.12.2022 v 13:34 | Karma článku: 19.16 | Přečteno: 760 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 6.49 | Přečteno: 186 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 309 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 243 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4108

Jsem profesionální fotograf a novinář na volné noze. Toto je můj osobní blog, kde převážně přepublikovávám mé v jiných médiích vydané fotografie a rozhovory s osobnostmi.

V diskusi odpovídám pouze na slušné dotazy směřující k tématu daného článku. Příspěvky nesouvisející s tématem daného článku nekompromisně mažu.

Navštivte můj fotoweb:

http://vithassan.wixsite.com/photography

Instagram: 

https://www.instagram.com/vit.hassan.photography/

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...